Door de jaren heen zijn bedrijven steeds meer geschenken gaan geven. Zowel aan medewerkers als zakenpartners. Geen wonder, want een klein geschenk kan al heel veel opleveren. Niet alleen voor het geluksgevoel van je personeel, maar ook voor de gehele werksfeer en productiviteit van het bedrijf. Toch blijft altijd de vraag: wanneer geef je dan zo’n geschenk?
Nu de zomer weer in aantocht is, is dit waarschijnlijk hét perfecte moment om weer op zoek te gaan naar de juiste cadeaus. Een presentje medewerkers hoeft niet al te groot te zijn. Het is de gedachte die telt. Een simpele reep chocolade en een motiverend persoonlijk berichtje is al voldoende. Zeker in combinatie met het juiste moment. Maar waarom zou je hier juist de zomer voor gebruiken? In dit artikel geven we drie redenen om jouw personeel dit jaar een zomergeschenk te geven.
1. Goede manier om de zomer in te luiden
De zomer is altijd een vreemde periode om in te werken. Zeker gezien de vakanties die op de planning staan. Hierdoor kampt men regelmatig met onderbezetting en is het telkens roeien met de riemen die jullie hebben. Het kan dan ook prettig zijn om net wat meer aandacht te besteden aan het mogelijke ongemak en samen de zomer in te luiden met een presentje.
Houd er bovendien rekening mee dat werken in de zomer ook lastiger kan zijn vanwege het weer. Verleidingen liggen overal op de loer. Als het op een doordeweekse dag tropisch wordt qua temperatuur, is het logisch als je personeel overal liever dan op kantoor is. Je houdt ze gemotiveerd door waardering te tonen.
2. Verrassing
De meeste bedrijven geven tegenwoordig wel één of meerdere keren per jaar een (klein) cadeau. Bijvoorbeeld rond de feestdagen. Inmiddels is het zo gewoon dat mensen er bijna vanuit gaan. De zomer is echter niet een typisch moment om een cadeautje te krijgen. Daarom is het een nog grotere verrassing als je hier wat extra aandacht aan schenkt.
Mensen vinden het over het algemeen veel leuker als ze verrast worden op een moment dat ze het niet hadden verwacht.
Denk hier zelf maar eens over na. Als je jarig bent en er komt visite, dan verwacht je stiekem ook wel dat ze iets meebrengen. Al is het maar een kleinigheidje. Het is leuk om dan iets te krijgen, maar het is niet echt een verrassing. Maar wat nou als ze plotseling gewoon zomaar iets naar je sturen? Gewoon om te laten zien hoeveel je voor ze betekent? Dat ze je waarderen? Dan komt die boodschap veel harder aan. Zo werkt het ook bij zakelijke presentjes.
3. Zorgt voor meer verbinding
Het is helemaal niet zo vanzelfsprekend dat iedereen met plezier naar het werk gaat. Integendeel zelfs, er zijn genoeg mensen die helemaal geen geluk uit hun werk halen. Hoewel ze het waarschijnlijk ontkennen, heeft dit ook invloed op hun productiviteit. Duidelijk is wel dat mensen sneller bereid zijn om meer voor een ander te doen als er een connectie is. Daarom is het zo belangrijk dat je als werkgever in contact komt met je medewerkers. Dat je voor meer verbinding zorgt. Een presentje kan hierbij helpen.